Elképesztő CGI vagy valódi helyszínek? A filmek trükkjeinek titkai.

A mozgókép történelme szorosan összekapcsolódik a technika fejlődésével. Amíg Lumiére vonatának érkezése még a valóság leképezéséről szólt, úgy mára már komoly fejtörést okoz, vajon mennyire igazi az, amit a mozivásznon látunk! A számítógépes utómunka rengeteg eddig elképzelhetetlen és felejthetetlen mozis élményt adott számunkra. De, hogy pontosan miként is érnek a filmipar nagyjai ilyen átütő sikereket? Ebben a cikkben elhoztunk Nektek egy gyakori és bevett filmipari trükköt, a CGI-t!

A CGI (Computer-Generated Imagery), avagy magyarul számítógéppel létrehozott képek gyakorta előfordulnak még a legnagyobb blockbuster filmekben is! A filmkészítés során a filmtrükköt igénylő jelenetekhez azért használják egyre gyakrabban a digitális technikát, hiszen sokszor magasabb minőséget eredményez, s jóval tudatosabban irányítható, mint más, inkább gyakorlati alapú módszerek (pl.: miniatűrök megalkotása, statiszta alkalmazása). Ezen túl, olyan képek kidolgozására alkalmas, amelyeket egyéb technológiával nem lehet létrehozni! Tudtad, hogy a legelső számítógépen generált mozgókép Alfred Hitchcock 1958-as Vertigo című filmjének kezdő képsoraként jelent meg?

Az igazi áttörést a filmiparban az 1982-es Tron hozta el, hiszen ez volt az első nagy hollywoodi film, amely jelentős mértékben használt CGI elemeket, ezzel megmutatva a technológia potenciálját!
Az 1990-es években olyan filmek, mint a Terminátor 2: Az ítélet napja és a Jurassic Park, tovább fokozták a CGI alkalmazását. Ezekben a filmekben ugyanis ezen számítógépes technológia által hoztak létre valósághű karaktereket és speciális effekteket! Ezek olyan megoldások, amelyek korábban teljes mértékben elképzelhetetlenek voltak!

A CGI történelmében a Pixar Animation Studios jelentős mérföldkövet jelent. A Pixar volt az első olyan stúdió, amely kizárólag számítógépes animációs filmekre specializálódott, és elképesztő sikereket értek el az általuk készített filmekkel. Biztosan Számodra is ismerős az egyik legikonikusabb animációs filmjük, a Toy Story, amelyet 1995-ben mutattak be, és az egész alkotás CGI igénybevételével készült el! A filmet valósághű karakterek és környezet jellemzi, és egy teljesen új korszakot nyitott meg az animáció világában!

Az ezt követő években a CGI továbbra is haladt előre, és olyan filmekben vált nélkülözhetetlen eszközzé, mint a Mátrix trilógia, a Karib-tenger kalózai sorozat és a Marvel univerzum filmjei! A CGI lehetővé tette a filmipari nagyjai számára, hogy elképzeléseiket valóságosan hozzák létre, és olyan világokat teremtsenek, amelyben nincsenek korlátok!

A CGI nemcsak a filmiparban játszik fontos szerepet, hanem a reklámiparban, az animációban és a videójátékokban is. A technológia folyamatosan fejlődik, új eszközök és szoftverek jelennek meg, lehetővé téve a még lenyűgözőbb és valósághűbb vizuális elemek létrehozását.

Természetesen, mint minden technológiával kapcsolatos jelenség, a CGI is számos kihívást és vitát vet fel a valóság és digitális vizualizáció terén! A CGI által olyan valósághű elemek hozhatóak létre, amelyek nehezen különböztethetőek meg a valóságtól. A legmarkánsabb vita az igazság és manipuláció közötti határ meghúzása kapcsán merül fel. A valóságosnak látszó jelenetek és események létrehozása komoly etikai problémákat vetnek fel: hogyan határozzuk meg a valóságot és milyen mértékben elfogadható a digitális manipuláció a vizuális tartalmakban?

A valósághű CGI és a valóság közötti határ elmosódása befolyásolja az információterjesztést is! A digitális manipuláció lehetővé teszi a megtévesztő tartalmak létrehozását, amelyek hatással lehetnek a közönségre és a társadalomban kialakult diskurzusra egyaránt. Ezeken túl, a nézői elvárásokat is érinti! A filmek és egyéb médiumok iránti elvárások folyamatosan növekednek, ahogyan a CGI is egyre valósághűbbé válik.

Írta: Kis Zoltán
Források: www.bytech.hu; www.buvosvolgy.hu
Képek forrása: www.pexels.com
Videó forrása: www.youtube.com/@GamesRadar

 


További híreink
Június hónap dolgozója Szegeden: Mészáros Péter
július 17.
3 perces olvasmány

Június hónapban Mészáros Péter kapta meg a hónap dolgozója címet, aki munkájával már 2 éve erősíti a Meló-Depó Iskolaszövetkezetet csapatát. Olvasd el, milyennek tapasztalta meg a diákmunkát!
Páros játék: társasok a karanténra
április 22.
5 perces olvasmány

Hoztunk most három olyan társasjátékot, amit mi is nagyon szeretünk, és csak ketten (vagy ketten is) játszhatjátok anélkül, hogy halálra unnátok magatokat.
THE EMPLOYEE OF THE MONTH - Ibrahim Alaa Eldin
március 11.
1 perces olvasmány

The employee of the month in February is Ibrahim Alaa Eldin. He is doing his job very well and our project managers can always count on his cooperation and work.
Mobil Depó
Értesülj az elsők között az új munkákról, kövesd a
Mobil-Depót a Facebookon is!