Pörgesd fel maximumra a kreativitásodat, segítünk benne!

A mai világban, amelyet a gyorsan változó üzleti szféra dominál, elengedhetetlen tényezővé vált a kreativitás, amennyiben a cégek versenyelőnyhöz kívánnak jutni. Sőt, a kreativitás a munkahelyi teljesítmény egyik legalapvetőbb mozgatórugója is lehet.

Az innováció és a kreativitás lényegében kéz a kézben járó fogalmak, és egy ilyen tulajdonságokkal bíró szervezeti kultúra nemcsak megerősítheti az elkötelezettséget, ellenben felhajtó hatású is lehet, ha az egyéneket vagy akár a nagyobb csapatokat vesszük górcső alá. Ösztönözheti őket arra, hogy jobb teljesítményt érjenek el.

Ebben a cikkben elhoztunk Nektek néhány fontos gondolatot a kreativitás teljesítményre gyakorolt hatásairól, illetve bemutatunk pár módszert, amelyek igénybevételével kialakíthattok egy kreatívabb és eredményesebb munkakörnyezetet.

Szóval, miképpen befolyásolja a kreativitás a teljesítményt?

hatékonyabb problémamegoldás: a kreativitás meglétének eredményeképpen a problémamegoldási képesség javulni tud, hiszen teljesen új aspektusból, szemszögből vizsgálhatóak a problémák.

-  fokozott innováció: a kreatívan gondolkodók jellemzően innovatívabbak is, hiszen képesek olyan nem összetartozó elemeket, ötleteket és koncepciókat összekapcsolni, amelyeket más embertársaik nem, valamint képesek külső szemlélőként tekinteni a folyamatra, így új megoldásokat tudnak találni a kihívásokra. 
fokozott rugalmasság és reziliencia: a kreatív személyek sokkal könnyedebben tudnak alkalmazkodni, adaptálódni egy hirtelen megváltozott környezethez, gyorsabban észrevehetik az üzleti és gazdasági trendeket, és sokkal nagyobb eséllyel vállalnak kockázatot is.

hatékonyabb termék- és szolgáltatásfejlesztés:
a kreatív karakterek észreveszik azokat a felhasználói és ügyféligényeket, amelyet eddig nem kerültek kielégítésre, és ezek igények mentén egy új terméket vagy szolgáltatást hozhatnak létre, amellyel jelentősen növelik a cég eredményességét, ami nem utolsó sorban a profitra is nagy hatással van.

folyamatos fejlődés
: a fejlődés egyfajta üzemanyag számunkra, és ezzel képesek jelentős mértékben hozzájárulni a cég versenyelőnyéhez.

Ezen a ponton felmerülhet egy újabb érdekes kérdés, mégpedig, hogy milyen módszerekkel fejleszthető a kreativitás a magasabb teljesítmény érdekében?


gamification, avagy a játékosítás
: már Magyarországon is egyre nagyobb közérdeklődésre tesznek szert a játékosítás alapú képesség-fejlesztő programok, amelyek lehetővé teszik, hogy a résztvevők játékos módon sajátíthassanak el értékesítési vagy vezetői készségeket. Amennyiben a teljesítménynövelés a célod, találj ki olyan játékosított rendszert, amiben szórakozva, játékos módon ösztönözheted a munkavállalókat. Például remek megoldás lehet egy pontrendszer kidolgozása, ahol a munkavállalók pontokat gyűjthetnek, szintet léphetnek és meghatározott pontszám esetén valamilyen jutalomban vagy díjban részesülhetnek. Amennyiben ilyen jellegű program kialakításán töröd a fejed, érdemes lehet bevonni a munkavállalókat is a folyamat kidolgozásába, hiszen ezesetben ők is képesek lehetnek kiadni magukból a bennük lévő kreativitást.

innovatív kultúra
: a kreativitás úgy erősíthető a szervezetben, ha lehetőséget adsz a nyitott és transzparens kommunikációra, illetve, ha az ötletek és gondolatok szabadon áramolhatnak. A hagyományos szervezeti kultúra egyik hátulütője lehet az, hogy a munkavállalók nem merik megosztani a gondolataikat, attól tartva, hogy annak majd valamely negatív következménye lesz. Ahhoz, hogy a kreativitás a felszínre törjön, érdemes elgondolkodni például az értekezleti kultúra megreformálásán, hogy minden résztvevő aktívan szerepet tudjon vállalni.

idő és hely megteremtése
: az időbeli korlátok, a szűk határidők és egy nagyon gyors ütemű munkakörnyezet gátat szabhatnak a kreativitásnak. A Google szervezeti kultúrájának egyik kulcsfontosságú része, hogy a hét egyik napján minden dolgozó valamely kreatív, a mindennapi munkájától eltérő feladatot végez: belenézhetnek valamelyik másik csapat munkájába, új ötleteket dolgozhatnak ki, de akár új lehetőségekkel is kísérletezhetnek! A kreativitás érdekében alakíts ki olyan környezetet, amelyben mind az idő, mind a hely rendelkezésre áll arra, hogy a munkavállalók kiélhessék kreativitásukat.

tanulás és folyamatos fejlődés támogatása
: a kreativitás serkenthető olvasással, tanulással és új készségek elsajátításával egyaránt. Ha azt szeretnéd, hogy a legjobb ötletek és a magasabb szintű teljesítmény legyen jellemző a cégedre, akkor biztosíts tanulási lehetőséget a dolgozóknak! Szervezz nyelvi kurzusokat vagy küldd el a legjobb szakembereidet továbbképzésre, szakmai konferenciákra!

Összegezve: mi teszi kreatívvá a kreatív személyt? A kíváncsiság, a felfedezés öröme, a kísérletezési vágy, a kockázatvállaló készség, a késztetés arra, hogy máshogyan lássák a világot! A kreativitás fejlődéséhez pedig a megfelelő közeget az alacsony autoritás, a szabad teret adó légkör és a biztonságos kapcsolat nyújt. Néhány kreativitást növelő gyakorlat, amelyeket kár lenne nem kipróbálni!


ötletláda készítése
: készítsetek közösen egy ötletládát, amelybe a munkavállalók bedobhatják egy-egy felmerült problémával kapcsolatos megoldási javaslataikat! Fontos minden alkalmazott tudtára hozni, hogy bárki tehet a dobozba javaslatot.

meetup
: lehetővé teszi az azonos ügy iránt önszorgalomból érdeklődök közös találkozóját, amelynek keretei között a megoldás felé terelődik a beszélgetés – ennek formája lehet szabad asszociáció, brainstorming vagy más kreatív gondolkodási technika. 
felhőnézegetés: a formák asszociatív felismerése jó módja az elme működésének fokozására!

jobb agyfélteke
: a bal agyfélteke funkcióit igénybe vevő elakadás esetén érdemes a jobb agyfélteke aktivitását fokozni! Firkálgass, gyurmázz, mozogj, játssz!

munkatér
: a rendelkezdésre álló munkatér átrendezésével előidézhetsz egy másfajta „zavart”! Amíg abban kiigazodsz, megeshet, hogy más területen is rájössz valamire.

Most, hogy áttekintettük, hogy mit tehetsz, hogy a kreativitás mind egyéni, mind szervezeti szinten fejlődjön, fontos figyelembe venni azt is, hogy milyen tényezők ássák alá a munkavállaói kreativitást!

önállóság hiánya
: a vezetők könnyen beleesnek abba a hibába, hogy nem adnak elég mozgásteret a dolgozóknak, és megmondják, hogy pontosan mit csináljanak. Nem kérdeznek, csupán utasításokat adnak, ez pedig gyorsan kiülheti a munkavállaló kreativitását! Ehelyett: kérdezz, érdeklődj, hallgass! Bátorítsd őket, hogy mondják el a véleményüket, adjanak ötletet, éljék ki a kreativitásukat!

teljes kép átlátásának hiánya
: a nagyobb vállalatok esetén előfordulhat, hogy a dolgozók nem teljesen látják, értik, hogy mi is pontosan a cég célja, és ebből adódóan azt sem, hogy pontosan miért dolgoznak. Érdemes minden célkitűzés alkalmával bevonni a dolgozókat is!

túlzott bürokrácia
: a túlzott formalitás, a szigorú szabályok, a rugalmatlanság mind az innováció, a kreativitás ellen szólnak! Ahhoz, hogy valaki kibontakoztathassa a benne rejlő kreatív erőket, fontos, hogy túllépjen a korlátokon.

elismerés hiánya
: jelen esetben nem az anyagi elismerésre gondolunk, hanem a szóbeli dicséretre, az elismerő szavakra. Fontos, hogy a vezető ne csak akkor jelezzen vissza, amikor valami hiba következik be, hanem akkor is, ha valamit jól csinálnak a dolgozók!

konstruktív vita hiánya
: a vállalatok nagy hangsúlyt fektetnek a konfliktuskezelésre, a munkavállalókat tréningekre küldi és próbálják még csírájában elfojtani a kialakuló konfliktusokat, sokszor még a konstruktív vitáknak sem adnak teret. Ez azt eredményezi, hogy a kollégák kevésbé osztják meg egymással a véleményüket, aminek következtében a kreatív ötleteket is magukban tarthatják.

A fenti módszerek alkalmazásával elősegíthető a szervezetben megbújó kreatív erők felszínre hozatala, valamint az egyének és a csoportok rejtett erőforrásainak kibontakozása. A kreativitás a versenypiacon is előnyösen pozícionálja a szervezetet a folyamatosan változó ipari trendek tengerében.

Forrás: www.hrpwr.hu
Képforrás: www.pexels.com; www.pixabay.com
Írta: Kis Zoltán 

 


További híreink
Dekoráció ötletek nyári bulikhoz
július 26.
3 perces olvasmány

Napsütés, hőség, vízpart, jeges üdítő, hideg sör, fagyi és jégkrém, na meg a színes, lenge bulik – ezek mind a nyár ismérvei. Mutatunk néhány inspiráló ötletet és képet délutáni, esti kerti partikhoz.
Velünk véget ér (It Ends With us)
október 11.
10 perces olvasmány

Kikapcsolódás Szegeden: game and workout!
október 21.
5 perces olvasmány

Ha szeretnénk, hogy buzogjon bennünk az életerő és jó formában is maradjunk, az alábbi ajánló fog nekünk egy kis útmutatást adni.
Mobil Depó
Értesülj az elsők között az új munkákról, kövesd a
Mobil-Depót a Facebookon is!